Díky zavedení marketingu se klienti vědcům ozývají sami

Centrum materiálového výzkumu & SciTech Visual

Měli výzkumné možnosti, know-how, zázemí Fakulty chemické Vysokého učení technického v Brně a před sebou výzvu dostat se do povědomí průmyslových firem a získat klíčové zakázky. Jenže odborníci z Centra materiálového výzkumu nevěděli, jak toho profesionálně dosáhnout. Proto se obrátili na SciTech Visual, společně připravili marketingovou strategii a nyní jim firmy nabízejí spolupráci samy.

Výchozí stav: Kvůli shánění zakázek chyběl čas na další práci

“Potřebovali jsme získat zakázky u průmyslových firem, ale moc jsme nevěděli, jak s nimi komunikovat. Snažil jsem se jim proto spolupráci nabízet osobně. Jenže mi shánění klientů zabíralo stále víc času a já jsem se nemohl věnovat výzkumu tak, jak bych potřeboval.“

Jaromír Wasserbauer

vedoucí Laboratoře kovů a koroze Centra materiálového výzkumu

Šéf laboratoře při shánění klientů postupoval bez přesného plánu. Ručně vyhledával firmy, které by mohly pomoc laboratoře potřebovat, a postupně je kontaktoval. Navíc zcela chyběly prezentační materiály, kterými by Laboratoř kovů a koroze představil na veletrzích.

“Chtěli jsme se prezentovat profesionálněji a zároveň lépe vysvětlit možným klientům, s čím jim dokážeme pomoci. Při jednání s firmami se mi totiž stávalo, že jsem věci popisoval až moc technicky. A kvůli tomu jsem jim někdy nedokázal úplně předat, co jim spolupráce s námi přinese.“

 

Jaromír Wasserbauer

vedoucí Laboratoře kovů a koroze Centra materiálového výzkumu

Výzvy pro kreativce: Spojit dva různé světy

Jaromír Wasserbauer se proto rozhodl, že požádá o pomoc SciTech Visual. Tato společnost totiž pomáhá s prezentací a prodejem nápadů firmám a vědeckým institucím. Rozhodování Wasserbauerovi ulehčilo i to, že SciTech Visual vede bývalý kolega doktor Jiří Navrátil, který vystudoval Vysoké učení technické. Díky tomu měli v laboratoři jistotu, že kreativci porozumí i odborným věcem. Přesto stály před Jiřím Navrátilem tři výzvy: 

]

Navést klienta na správnou cestu

Ujasnit si cíle a shodnout se na způsobu, jak jich dosáhnout

Spojit dva různé světy - vědu a marketing

Spolupráce odstartovala na začátku roku 2015 a Jiří Navrátil ji zahájil fotografováním vybavení. Atraktivní obrázky přístrojů z praxe potřeboval k vytvoření roll-upů a dalších propagačních materiálů. A brzy se ukázalo, že právě fotografie jsou při prezentaci laboratoře nesmírně důležité. Zástupci firem na nich totiž poznávali vybavení, se kterým se setkali například při studiích. A první kontakt s možnými zákazníky byl navázaný.

Výsledky: Jasnější komunikace a víc zakázek

Jiří Navrátil také zjednodušil způsob, jakým laboratoř komunikovala se svými klienty. I když její vedení o správnosti změny původně zcela přesvědčené nebylo. 

“Ze začátku se mi komunikace zdála moc hovorová. Nedovedl jsem si představit, že budu firmy oslovovat stylem “Pojďte s námi spolupracovat”. Nakonec se ale ukázalo, že to funguje.“

Jaromír Wasserbauer

vedoucí Laboratoře kovů a koroze Centra materiálového výzkumu

Příprava propagačních materiálů a nový způsob prezentace laboratoře ovlivnil i její zaměstnance. Zatímco dřív se jim příliš nechtělo obcházet různé veletrhy či prezentace a vysvětlovat, jak dokáží firmám pomoci, nyní se mohou spolehnout na SciTech Visual. 

Díky novým prezentačním materiálům a marketingové strategii se laboratoř za pár měsíců dostala do povědomí mnoha průmyslových firem a získala řadu nových zakázek. Navíc se přiblížila i k dlouhodobé spolupráci s některými významnými společnostmi. Například s Českou zbrojovkou.

Laboratoř tak ukazuje, že i technologické firmy dokáží své služby prodávat. Stačí si pozvat na pomoc odborníky a spolehnout se na jejich znalosti.

“Některé věci jsem sice musel obhajovat, ale když jsem vysvětlil, proč je dělám, klient strategii odsouhlasil. Vždycky jsem se tak s vedením laboratoře dohodl. A navíc jsem se díky tomu naučil přesně zdůvodňovat své kroky. Vědci jsou otevření argumentaci.“

Jiří Navrátil

jednatel společnosti SciTech Visual

Vize: Proniknout do zahraničí

Laboratoř nyní plánuje dál posilovat svou značku a upevňovat pozici. S pomocí SciTech Visual chce proto navázat dlouhodobou spolupráci s několika klíčovými partnery. Zároveň hodlá prorazit na zahraniční trh. Propagační materiály tak mají i svou anglickou verzi a laboratoř se hodlá častěji prezentovat na zahraničních veletrzích.

Doporučení na závěr: Se spoluprácí začněte co nejdřív

Jaromír Wasserbauer upozorňuje, že firmy, které o spolupráci s marketingovým kreativcem uvažují, nesmějí váhat. Zvlášť pokud jsou technicky zaměřené.

“Nějaký čas trvá, než kreativec pochopí, co všechno společnost dělá. Zvlášť pokud je její činnost složitější. Proto je dobré začít co nejdřív. Investovaný čas se navíc brzy vrátí. Zatímco dřív jsme firmy hledali a vysvětlovali jim, co děláme, nyní za námi jejich zástupci chodí sami. A my si můžeme vybírat.“

Jaromír Wasserbauer

vedoucí Laboratoře kovů a koroze Centra materiálového výzkumu

Laboratoře kovů a koroze

Je součástí Centra materiálového výzkumu Vysokého učení technického v Brně. Firmám nabízí například testování materiálů nebo aplikovaný výzkum. Jako jediná univerzitní česká laboratoř zabývající se kovy a korozí navíc získala certifikát managementu kvality EN ISO 9001 : 2008. Spolupráci využívají různé firmy, například z automobilového průmyslu.

SciTech Visual

Brněnská společnost, která pomáhá vědcům a firmám s R&D prezentovat a prodávat jejich nápady i technologie. Pomáhá jednoduše popsat i složité myšlenky a technologie a získat tak investory či obchodní partnery.

Jižní Morava je kreativní kraj!
11 254 kreativců dohromady tvoří 10 % všech ekonomicky aktivních obyvatel Brna.

Projekt financuje město Brno