Co přináší kreativní vouchery firmám a kreativcům?

Před pěti lety přišlo město Brno a inovační agentura JIC s nápadem podpořit spolupráci kreativců, kteří tvoří až 10% ekonomicky aktivních obyvatel města, a ostatních firem. Jako vůbec první v České republice se rozhodlo využít kreativní vouchery, které v té době úspěšně fungovaly třeba ve Velké Británii. Od té doby město podpořilo už 228 firem celkovou částkou ve výši 21 milionů korun. Co vše vouchery přinesly? Jak změnily vnímání kreativců a přínosů jejich práce mezi firmami z regionu? I na to jsme se ptali v rámci průzkumu mezi účastníky programu z let 2016 - 2018.

Kdo se průzkumu zúčastnil?

Zpětnou vazbu jsme začali sbírat v roce 2016. Oslovili jsme nejenom podpořené firmy a kreativce, ale také firmy, které štěstí při losování neměly. Celkem jsme získali data od 110 firem.

110 ze 133 podpořených firem
82 ze 133 kreativců z podpořených spoluprací
124 ze 299 nevylosovaných firem

Jak firmy kreativce hodnotí?

Velmi pozitivní zprávou je, že se spoluprací s kreativcem bylo spokojeno 88 procent firem. Mezi kreativci navíc nebyl ani jeden, který měl významné záporné hodnocení.

byli jsme spokojeni nebo nadmíru spokojeni
spolupráci hodnotíme neutrálně (ani pozitivně ani negativně)
byli jsme spíše nespokojeni nebo nespokojeni

Co přináší firmám spolupráce s kreativci?

Spokojenost firmy nemusí nutně znamenat progres. Proto nás zajímalo, jestli má spolupráce s kreativci nějaké konkrétní dopady. Hned 77 procent firem říká, že dopady jsou vidět už po jednom roce. A jaké přesně to jsou?

22 % přínos u náboru nových zaměstnanců
28 % vstup na nové trhy
46 % zvýšení tržby nebo přidaná hodnota produktů/služeb
55 % oslovení nového typu klientů

Jak se firmy dívají na služby kreativců?

Kreativní vouchery dávají firmám možnost osahat si spolupráci s kreativci v praxi a otestovat, jestli pro ně může být skutečným přínosem. Drtivá většina z nich hodnotí spolupráci pozitivně, dvě třetiny z nich díky programu Kreativní vouchery Brno dokonce změnily svůj pohled na služby kreativců – samozřejmě k lepšímu.

63 % uvědomili jsme si, že kreativci jsou pro naši firmu přínosem
94 % služby kreativců jsou pro naši firmu přínosem

O jaké služby firmy nejvíce stály?

Kvalitní webové stránky nebo propagační materiály – to jsou dvě hlavní věci, které firmy v komunikaci postrádají. Alespoň tak lze usuzovat podle odpovědí na dotaz, jaké služby v rámci programu vlastně vyhledávají. Webdesign a grafický design tvoří téměř polovinu odpovědí.

Webdesign 29%
Grafický design 20%
Marketingová strategie 15%
Film video 15%
Ostatní (tvorba textů, fotografie, design služeb a další) 21 %

Kreativní vouchery a jejich pákový efekt

U voucherů to nekončí. Spolupráce firem a kreativců totiž probíhá i nad jejich rámec. Pouhý jeden rok po realizaci projektu podpořeného kreativním voucherem pokračuje spolupráce s kreativci v případě 42 % firem, a to v celkovém objemu 4,8 milionu korun. Další 3 miliony korun investovaly do spolupráce firmy, které podporu z programu vůbec nezískaly. I přesto se rozhodly s kreativci spolupracovat za vlastní peníze.

Projekty v rámci Kreativního voucheru získaly během prvních 3 let dotaci ve výši 12 milionů korun. Do jednoho roku od ukončení podpořených projektů realizovaly firmy s kreativci další zakázky nad rámec dotace ve výši 7,8 milionu korun.

Z těchto návazných zakázek za 7,8 milionu korun byly práce v hodnotě 4,8 milionu korun zadány firmami, které byly v Kreativních voucherech vylosovány a zakázky za 3 miliony realizovaly firmy, které vylosované nebyly a podporu nezískaly.

Jak vidí firmy další spolupráci s kreativci

Vyzkoušet si spolupráci s kreativci je jedna věc. Druhá – a možná ještě důležitější – je, že u toho firmy nekončí. Celých 86 % z nich deklaruje, že ve spolupráci pokračuje anebo se na to chystá. To budiž důkazem jejich spokojenosti s výsledky dosavadních projektů, na kterých s kreativci pracovaly.

42 % spolupráce s kreativci pokračovala nad rámec Kreativních voucherů
44 % počítáme s tím, že bude probíhat další spolupráce v budoucnu
14 % o další spolupráci momentálně neuvažujeme

Co přináší Kreativní galerie?

Kreativní galerie je vedlejší – ale velmi důležitý – produkt celého programu. Jedná se o online databázi jihomoravských kreativců, kteří tu mohou prezentovat svou práci. Firmy si tu vybírají kreativce podle oborů a podívat se mohou i na ukázky jejich práce.

Kreativní galerie usnadnila výběr kreativce 85 % firem.

„Rád bych velmi vyzdvihl přínos kreativní galerie – opakovaně na ni odkazuji kohokoli, kdo v Brně hledá kreativce – mít pohromadě dodavatele s referencemi a jasným rozlišením, co nabízí, podle mého názoru významně kultivuje zdejší trh. Gratulace JIC, jak se toto podařilo.“​ Martin Vokřál, Atregia s.r.o.

Co přináší program kreativcům

Podle studie z roku 2014 je v Brně přes jedenáct tisíc subjektů, které můžeme zahrnout pod kulturní a kreativní průmysly. Co přesně jim program přináší? Pro drtivou většinu z nich jsou zajímavé zejména nové zkušenosti s firmami z odvětví, se kterými doposud nepracovali. Podobně důležitá je pro ně možnost představit firmám jejich vlastní práci.

46 % kontakty na další kreativce s potenciálem pro spolupráci
79 % prezentace práce kreativce firmám
85 % nové zkušenosti s firmami ze specifického odvětví

Jaké typy firem získaly v letech 2016 - 2020 kreativní voucher?

Větší část firem, které voucher získaly, má sídlo přímo v Brně (celkem 73 procent). Pokud bychom použili standardní kategorizaci, zjistíme, že více než polovinu tvoří takzvané mikropodniky (124 firem) s 0 až 9 zaměstnanci. Malých firem (10–49 zaměstnanců) napočítáme mezi těmi úspěšnými rovnou třetinu (76 firem) a konečně středně velkých firem, které mají mezi 50 a 249 zaměstnanci, uspělo 28, což tvoří 12 procent.

mikropodnik 55 % (124 firem)
malý podnik 33 % (76 firem)
středně velký podnik 12 % (28 firem)

V jakém odvětví firmy v letech 2016 - 2020 působí?

O kreativní voucher se mohou ucházet pouze firmy, které působí v některém ze strategických odvětví zmiňovaných Regionální inovační strategií Jihomoravského kraje. Pokud bychom se na úspěšné firmy podívali s využitím běžně používané klasifikace NACE, zjistíme, že největší část firem působí v odvětví informační a komunikační činnosti.

Informační a komunikační činnosti - 31 %
Zpracovatelský průmysl - 24 %
Velkoobchod a maloobchod - 18 %
Profesní, vědecké a technické činnosti - 11 %
Stavebnictví - 3 %
Ostatní - 13 %

Jižní Morava je kreativní kraj!
11 254 kreativců dohromady tvoří 10 % všech ekonomicky aktivních obyvatel Brna.

Projekt financuje město Brno