Lidé chválí nový web. Daňoví poradci se inspirovali uživatelským průzkumem

Komora daňových poradců & Jan Řezáč

Víme, co uživatelé od našeho webu očekávají. Takový byl z počátku postoj Komory daňových poradců. Když však poradci začali spolupracovat s konzultantem webů Janem Řezáčem, nechali si zpracovat uživatelský průzkum. Z něho zjistili, že lidé chtějí něco jiného, než co si původně mysleli. Díky tomu nyní mají moderní web se zřejmě nejlepším seznamem členů mezi ostatními komorami.

Výchozí stav: Web je zastaralý, potřebujeme nový

“Chystali jsme 2 velké projekty: nové webové stránky komory a intranet pro členy. Při předchozích projektech jsme zjistili, že když jsme na ně byli sami, uvízli jsme v informační bublině. Chyběl nám inspirativní pohled zvenčí.”

Radek Neužil

tajemník Komory daňových poradců

Protože si lidé ve vedení komory tento nedostatek uvědomovali, hledali profesionála, který jim s webem pomůže. Potřebovali znát nové trendy v IT a také identifikovat potřeby uživatelů. Nebylo to nic snadného, protože na webu komory hledají informace 2 rozdílné skupiny:

  • lidé, kteří potřebují poradit s daněmi,

  • daňoví poradci, kteří spravují své kontakty a hledají aktuality z oboru.

Komora také chtěla činnost poradců lépe prezentovat. Běžný podnikatel totiž nerozlišuje mezi daňovým poradcem, účetním a auditorem. Na starém webu chybělo vysvětlení, čím se poradci odlišují, a proč jsou jejich služby užitečné.

Výzvy pro kreativce: Zjistit, co chtějí uživatelé

V roce 2013 komora hledala vhodného odborníka. Vybírala mezi 3 adepty, na které měla doporučení, a nakonec začala spolupracovat se známým webdesignérem Janem Řezáčem. Před Řezáčem stály 3 výzvy:

]

Porozumět oboru daňových poradců

Zohlednit potřeby uživatelů

Obhájit své řešení před prezidiem

Na dobrém webu musí návštěvníci snadno najít všechny informace, které potřebují. Proto Řezáč přesvědčil komoru o nutnosti uživatelského výzkumu. Z něho vyplynulo mnoho podnětů, které se organizace rozhodla do webu zapracovat.

“Data na starém webu byla ve stejné struktuře, kterou používáme k organizaci dat uvnitř komory. Z výzkumu jsem však zjistili, že jí uživatelé často nerozumí. Proto jsme ji změnili.”

Radek Neužil

tajemník Komory daňových poradců

Řezáč komoře pomáhal i v komunikaci s dodavatelem webu. Pohlídal, aby vše potřebné bylo v zadání, pomohl v konkurzu vybrat nejlepší firmu a ohlídal výsledky její práce.

“Směřování konceptu a své nápady jsem musel obhájit před prezidiem komory. Z pozice nezávislé autority se novinky lépe prosazují.”

Jan Řezáč

webdesignér

Výsledky: Propracovaný seznam daňových poradců nabitý užitečnými informacemi

Jedním z výsledků úspěšné spolupráce je seznam daňových poradců. Obvykle jsou seznamy členů komor řazené abecedně a chybí v nich doplňující informace. Zájemce vybranému specialistovi zavolá a až pak zjistí, na které oblasti se specializuje, a jestli má volné kapacity. 

“Adresář Komory daňových poradců se liší - poradce si vyplní obory, kterým se věnuje i jestli přijímá zakázky. Lidé s kompletním profilem se v seznamu posouvají výš.Ohlasy jsou velmi pozitivní. Byl to pro nás vskutku revoluční přerod. Náš seznam se v pozitivním slova smyslu odlišuje od těch, které lze najít na stránkách ostatních profesních komor a sdružení.”

Radek Neužil

tajemník Komory daňových poradců

Uživatelé přijali změny přirozeně a nestěžovali si na ně. To komora považuje za potvrzení úspěchu. Dřívější změny totiž často doprovázely vášnivé diskuze. Navíc má nový na celou organizaci mnohem širší pozitivní dopad, než poradci původně čekali.

“Nejdřív jsme jen rychle chtěli nový web. Později se ukázalo, že to byl impuls pro změnu zaběhnutého chování.Například jsme zpřehlednili vzdělávací kurzy, abychom je mohli dát jednoduše na web. Nepočítali jsme s tím, ale díky webu nyní konsolidujeme celou komoru.”

Radek Neužil

tajemník Komory daňových poradců

Vize: Získat zpětnou vazbu a vylepšovat

Spolupráce mezi komorou a Janem Řezáčem dál pokračuje. Na začátku příštího roku odborník dohlédne na spuštění intranetu. Komora také počítá s tím, že Řezáč vyhodnotí zpětnou vazbu, ze které vyplynou požadavky na upgrade.

Doporučení na závěr: Hledejte pohled zvenčí

Nový web daňové poradce lépe prezentuje. Navíc se díky modernizaci dvakrát zvýšit obrat v e-shopu s odbornými knihami. Na spolupráci si komora nejvíc cení pohledu zvenčí.

“Všem podnikatelům doporučuji, aby si přestali myslet, že ví všechno nejlíp. Místo toho se vyplatí naslouchat nezávislým profesionálům. Představte si situaci, kdy jednáte s finančním úřadem. Je rozdíl, jestli jste na to sami, nebo jestli máte na své straně zkušeného daňového poradce. To stejné platí i v jiných oborech.”

Radek Neužil

tajemník Komory daňových poradců

Komora daňových poradců

Komora daňových poradců je profesní organizace, která od roku 1993 sdružuje daňové poradce, prosazuje jejich zájmy, ale také dohlíží na řádný výkon daňového poradenství. Zájemci o toto povolání musí u komory složit kvalifikační zkoušky, u kterých uspěje jen 20 % uchazečů. Komora má téměř 5 000 členů, pořádá pro ně řadu vzdělávacích kurzů a vydává odborný časopis Bulletin. 

Jan Řezáč

Jan Řezáč je zkušený konzultant webů, který se už 14 let věnuje navrhování webů. Nejdřív internetové stránky sám kódoval, později začal tvořit jejich promyšlenou strukturu. Nyní pracuje jako konzultant a pomáhá firmám vytvářet smysluplné weby. Sestaví relevantní zadání, ve výběrovém řízení pomůže vybrat toho nejlepšího dodavatele a následně ohlídá jeho práci. Je autorem první české knihy o procesu návrhu webu s názvem Web ostrý jako břitva.

Jižní Morava je kreativní kraj!
11 254 kreativců dohromady tvoří 10 % všech ekonomicky aktivních obyvatel Brna.

Projekt financuje město Brno